Innowacje pedagogiczne w szkole/przedszkolu – od pomysłu do realizacji
Nauczyciele często mówią, że nie są na tyle twórczy, aby wdrożyć coś absolutnie nowego. Takie myślenie hamuje, albo wręcz uniemożliwia kreatywną aktywność i realizowanie nowatorstwa. Twórcze myślenie nie jest wyjątkową właściwością naszego umysłu, to umiejętność, którą można doskonalić, a innowację zawsze zaczynamy od osoby innowatora. Tempo rozwoju TIK, kryzys więzi i emocji, nowe horyzonty poznawcze sprawiają, że nauczyciele stają przed nowymi wyzwaniami. Na wiele z nich odpowiada przyjęcie postawy uwrażliwionego twórcy, który wspiera, uczy i zachęca do rozwoju. Dlatego proponujemy Państwu szkolenie, podczas którego, oprócz praktycznych informacji związanych z zainicjowaniem innowacji w placówce, otrzymacie wiele pomysłów, które sprawdziły się w wielu przedszkolach i szkołach.
Program szkolenia:
1. Innowacja, czyli zaangażowanie, nowatorstwo i kreatywność
- Trening kreatywności- generowanie pomysłów, dotyczących rzeczywistości szkolnej
- Analiza poziomu umiejętności generowania pomysłów opartych na jednym schemacie oraz kreatywnego rozwiązywania problemów
- Interpretacja pojęć: kreatywność, innowacyjność, nowatorstwo, twórczość
2. Od pomysłu do realizacji
- Regulacje prawne związane z innowacjami pedagogicznymi
- Analiza zapisów prawa oświatowego
- Definicja innowacji pedagogicznych
- Rodzaje innowacji pedagogicznych i możliwości ich klasyfikowania
- Istota innowacji pedagogicznych
- Sposoby wprowadzania, realizowania i dokumentowania innowacji pedagogicznych
- Prawo autorskie a innowacje pedagogiczne.
3. Nowe nie zawsze innowacyjne
- Dylematy związane z podejmowaniem działań innowacyjnych
- Jakie wewnętrze bariery należy pokonać , aby podjąć działania innowacyjne
- Sposoby weryfikacji innowacyjnych działań, czyli muszę odpowiedzieć na kilka pytań: Czy proponowane rozwiązanie rzeczywiście wypełnia znamiona innowacyjności? Czy stanowi nowość w dziedzinie edukacji? Czy przyniesie wyraźne jakościowo zmiany w danym obszarze?
4. Innowacje edukacyjne i wychowawcze
- Zasady wprowadzania innowacji adoptowanej lub adaptowanej
- Etapy, ważne informacje, zachęta do innowacji edukacyjnych i wychowawczych
5. Niezwykłe poznawanie zwykłych rzeczy – polisensoryczne doświadczanie
- Skąd czerpać inspirację?
- Odkrywanie świata wszystkimi zmysłami, jako przykład inspiracji do podejmowania działań innowacyjnych