fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Lekcja musi być OK – symulacja zajęć lekcyjnych na szkoleniu dla nauczycieli

             Jeśli chcemy, by ludzie wykonywali coś lepiej, musimy nauczyć ich, jak to robić. Jeżeli chcemy, żeby lekcje były coraz lepsze – musimy  pokazać nauczycielom, jak ma taka lekcja wyglądać. Samo gadanie o tym, jak powinno być, nic nie zmienia!

DLATEGO ZDECYDOWAŁAM SIĘ POKAZAĆ ZAJĘCIA LEKCYJNE NA SZKOLENIU!

            Kulminacyjnym momentem zajęć jest symulacja lekcji, którą później szczegółowo analizujemy i omawiamy. Spośród uczestników losowo wybieram uczniów i przez 45 minut na szkoleniu prowadzę lekcję języka polskiego – z uwzględnieniem wszystkich elementów oceniania kształtującego i zastosowaniem strategii efektywnego uczenia. Lekcję prowadzę od przedstawienia celów zajęć do podsumowania.W tym czasie pozostali uczestnicy wypełniają arkusz obserwacji.

         Proponowany przeze mnie warsztat zaczyna się od ustalenia, jak powinna wyglądać „dobra lekcja”. Jakie strategie na zajęciach stosują najlepsi nauczyciele, jak je wdrażają i jakich metod używają, by zachęcić uczniów do aktywności. Daje to możliwość do wypracowania dyspozycji do obserwacji zajęć, które sprawdzamy w praktyce – na warsztacie, w czasie symulacji zajęć. Zapraszam!

             Obserwacja zajęć może się stać jedną z najskuteczniejszych metod podnoszenia jakości pracy nauczyciela, ale nie może kończyć się wtedy „dobrymi radami”! Nikt nie lubi, kiedy mu się mówi co ma robić; u wielu instynkt nakazuje wtedy działać odwrotnie. Dlatego zajęcia kończą się dyskusją o przeprowadzonych zajęciach, wskazaniem dobrych stron i obszarów do poprawy, potem w grupach redagowania jest informacja zwrotna dla prowadzącej zajęcia, następnie pojawia się  symulacja rozmowy po obserwacji zajęć – też w duchu filozofii oceniania kształtującego.

Program seminarium:

  • Model „dobrej lekcji” – lekcji z wykorzystaniem pięciu strategii efektywnego nauczania (uczenia się), opartej na filozofii oceniania kształtującego
  • Strategie efektywnego nauczania (uczenia się) i przykładowe działania spełniające te strategie na zajęciach lekcyjnych
  • Obserwacja jako metoda badawcza, rodzaje obserwacji, rodzaje zbieranych danych, analiza danych z obserwacji
  • Rodzaje arkuszy do obserwacji, przykładowe arkusze obserwacji zajęć – studium przypadków
  • Wypracowanie własnych dyspozycji do obserwacji
  • 45 minutowa symulacja lekcji ok – zastosowanie wypracowanych dyspozycji do obserwacji w praktyce
  • Zasady udzielania informacji zwrotnej
  • Redagowanie i udzielanie informacji zwrotnych prowadzącej po przeprowadzonej symulacji lekcji

 

Przygotowana propozycja uwzględnia także gotowe propozycje arkuszy obserwacyjnych i  model poprowadzenia rozmowy po obserwacji z przygotowaną informacją zwrotną. Będzie można zatem samodzielnie wybrać model postępowania  odpowiedni dla swojej placówki – zapraszam!

Prowadzący: Marzena Siejewicz

Edukatorka – absolwentka ministerialnego kursu nadającego kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich), profesjonalny trener, starszy specjalista do sprawszkoleń Uniwersytetu Jagiellońskiego, ekspertka w zakresie ewaluacji, członek zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek, (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji) specjalista w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspert w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej, konsultant ds. normy ISO – prowadzi szkolenia wizytatorów do spraw ewaluacji, dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu “Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie “Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletni doradca metodyczny.

Opinie o szkoleniu

Szkolenie, które dało dużo satysfakcji oraz konkretów do pracy na lekcji. Duża ilość materiałów pomocniczych.

Opinie o szkoleniu

Jestem pełna podziwu, że wszystkie elementy lekcji były jasno zaznaczone.

Opinie o szkoleniu

Bardzo ważne, cenne wiadomości przekazane w bardzo dobrej, przystępnej formie.

Zamów szkolenie

Formularz

Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole. Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.
Proszę o wyrażenie zgody.
Proszę o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.