Lekcja musi być OK – symulacja zajęć lekcyjnych na szkoleniu dla nauczycieli
Jeśli chcemy, by ludzie wykonywali coś lepiej, musimy nauczyć ich, jak to robić. Ta sama zasada dotyczy dorosłych, więc jeżeli chcemy, żeby lekcje były coraz lepsze, musimy pokazać nauczycielom, jak taka lekcja powinna wyglądać. Samo mówienie o tym niczego nie zmienia! Kulminacyjnym momentem proponowanych zajęć jest symulacja lekcji, którą później szczegółowo analizujemy i omawiamy.
Spośród uczestników losowo wybieram uczniów i przez 45 minut, w tracie szkolenia, prowadzę lekcję języka polskiego, z uwzględnieniem wszystkich elementów oceniania kształtującego i zastosowaniem strategii efektywnego uczenia. Lekcję prowadzę od przedstawienia celów zajęć, do podsumowania. W tym czasie pozostali uczestnicy wypełniają arkusz obserwacji.
Warsztat zaczyna się od ustalenia, jak powinna wyglądać „dobra lekcja”. Jakie strategie na zajęciach stosują najlepsi nauczyciele, jak je wdrażają i jakich metod używają, by zachęcić uczniów do aktywności. Daje to możliwość wypracowania dyspozycji do obserwacji zajęć, które potem sprawdzamy w praktyce.
Sama obserwacja zajęć może się stać jedną z najskuteczniejszych metod podnoszenia jakości pracy nauczyciela, ale nie może kończyć się wtedy „dobrymi radami”! Nikt nie lubi, kiedy mu się mówi, co ma robić, gdyż u wielu z nas instynkt nakazuje wówczas działać odwrotnie. Dlatego spotkanie zakończy się się dyskusją, wskazaniem dobrych stron i obszarów do poprawy, następnie w grupach zredagowana zostanie informacja zwrotna dla prowadzącej zajęcia, po czym pojawi się symulacja rozmowy po obserwacji zajęć – także w duchu filozofii oceniania kształtującego.
Program seminarium:
-
Model „dobrej lekcji” – lekcji z wykorzystaniem pięciu strategii efektywnego nauczania (uczenia się), opartej na filozofii oceniania kształtującego
-
Strategie efektywnego nauczania (uczenia się) i przykładowe działania, spełniające te strategie na zajęciach lekcyjnych
-
Obserwacja, jako metoda badawcza, rodzaje obserwacji, rodzaje zbieranych danych, analiza danych z obserwacji
-
Rodzaje arkuszy do obserwacji, przykładowe arkusze obserwacji zajęć – studium przypadków
-
Wypracowanie własnych dyspozycji do obserwacji
-
45 minutowa symulacja lekcji ok – zastosowanie wypracowanych dyspozycji do obserwacji w praktyce
-
Zasady udzielania informacji zwrotnej
-
Redagowanie i udzielanie informacji zwrotnych prowadzącej po przeprowadzonej symulacji lekcji
Przygotowana propozycja uwzględnia także gotowe propozycje arkuszy obserwacyjnych oraz model poprowadzenia rozmowy po obserwacji, z przygotowaną informacją zwrotną. Będzie można zatem samodzielnie wybrać sposób postępowania, odpowiedni dla konkretnej placówki.
Zamów szkolenie

Formularz
