Teorię Wielorakiej Inteligencji Howarda Gardnera uznano za najbardziej odkrywczą ideę w ramach nauk humanistycznych XX wieku. Badania wykazały, że nawet wysokie IQ nie przynosi sukcesów osobistych i życiowych. Ujawnione przez Gardnera różne typy inteligencji, jeśli są odpowiednio kształtowane i rozwijane, mogą znacząco powiększać możliwości uczenia się. Ma to niebagatelne znaczenie nie tylko dla uczniów uzdolnionych, ale także dla tych, którzy w szkole osiągają znacznie gorsze wyniki w nauce, przy tradycyjnym modelu nauczania. Stwarza to niewątpliwie szansę, by nauczyciel, wyposażony w nową wiedzę o swoich uczniach i ich potencjale, stawał się dla nich aktywnym przewodnikiem w procesie edukacji. Podczas spotkania szkoleniowego przypomnimy główne założenia TIW, ale także dowiemy się, w jaki sposób wiedzę tę konstruktywnie wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej z uczniami. Przedstawimy też propozycje narzędzi i ćwiczeń, wspomagających pracę nauczyciela w tym nurcie.
Program szkolenia:
1. TIW – Teoria Inteligencji Wielorakich:
- Główne założenia
- Rodzaje inteligencji
- Prawdopodobne cechy uczniów o dominującej inteligencji
2. Koncepcje sprzyjające badaniu predyspozycji edukacyjnych uczniów:
- VAK, czyli system sensoryczny ucznia
- Dominująca półkula mózgowa i jej wpływ na sprawność przyswajania wiedzy przez uczniów
3. Proces wdrażania TIW w szkole – warunki niezbędne do spełnienia:
- Diagnoza nauczyciela i uczniów – metody i narzędzia – ćwiczenia praktyczne
- Budowanie profili uczniów – przykłady
- Dobór metod nauczania – praktyczne przykłady
- Stworzenie odpowiednich warunków zewnętrznych – klasa Spektrum
- Współpraca z rodzicami w zakresie pracy z uczniami w domu