W rozporządzeniu sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach, szczególnym obszarem oddziaływań nauczycieli i specjalistów jest wypracowanie efektywnego modelu dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Nauczyciele znają formy i metody dostosowań do poszczególnych dysfunkcji, jednak wiedza nie zawsze wystarcza, potrzebne są przykłady praktycznych rozwiązań. Celem szkolenia będzie wypracowanie przykładowych dostosowań, w zależności od rodzaju dysfunkcji. Przedstawimy metody pracy na zajęciach z klasą, pokażemy przykłady zadań i ćwiczeń, z zakresu różnych przedmiotów, a także postaramy się rozwiać wątpliwości i udzielić odpowiedzi na pojawiające się pytania.
Program szkolenia:
-
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych – „trudne” zachowania edukacyjne na zajęciach lekcyjnych
-
Zmiany w prawie oświatowym dotyczące systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
-
„Przegląd” metod i form dostosowania wymagań, czyli na czym polega indywidualizacja procesu nauczania
-
Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej danemu uczniowi
-
Szczegółowe dostosowania wymagań w ramach nauczania „swojego” przedmiotu
-
Ocenianie i sprawdzanie umiejętności ucznia z SPE
-
Konstruowanie sprawdzianów, klasówek. wypracowań i innych form kontroli zdobytej wiedzy
-
Zasady pracy z uczniem przejawiającym trudności w procesie uczenia się.