Efektywna edukacja według 10 zasad skutecznego nauczania Baraka Rosenshine’a
Od zawsze, jako nauczyciele i dyrektorzy, zastanawiamy się nad tym, co zrobić, żeby uczyć lepiej i skuteczniej? Co zrobić, żeby zagwarantować uczniom coraz efektywniejszy proces uczenia się?
Podczas spotkania spróbujemy się z tym problemem zmierzyć – poznamy 10 zasad skutecznego nauczania, które wynikają z badań naukowych, neurodydaktyki i praktyki nauczycieli. Zasady te, a może nawet lepiej nazwać je szczegółowymi instrukcjami, podpowiadają sposoby na przezwyciężenie ograniczeń pamięci roboczej uczniów podczas uczenia się nowego materiału. Systematycznie stosowane powodują u uczniów najwyższe przyrosty wyników w testach kompetencyjnych.
Program szkolenia:
1. Refleksja nad procesami uczenia
- Jak uczymy dzisiaj?
- Jaką wiedzę wykorzystujemy?
- Co tak naprawdę dzisiaj prowadzi do lepszego uczenia się?
- Trzy źródła skutecznych instrukcji dla nauczycieli według Międzynarodowa Akademia Edukacyjna Publications/Educational_Practices/EdPractices
2. 10 zasad skutecznego nauczania Baraka Rosenchine’a, wynikających z trzech różnych źródeł wiedzy – nauczycieli praktyków, badań naukowych i empirycznych oraz neurodydaktyki
- Codzienna powtórka nauczonego materiału – odtwarzanie z pamięci
- Prezentacja nowego materiału metodą „małych kroków”
- Prezentowanie modelowych rozwiązań
- Ciągłe zadawanie pytań uczniowi w procesie przyswajania nowego materiału
- Ćwiczenia pod kierunkiem nauczyciela
- Sprawdzanie poziomu zrozumienia nowej wiedzy przez ucznió
- Osiąganie wysokiego wskaźnika sukcesu
- Tworzenie „ rusztowań w pracy nad trudnymi zadaniami”
- Samodzielna praca ucznia
- Powtórki cotygodniowe i comiesięczne
3. Model lekcji z wykorzystaniem zasad skutecznego nauczania
- Ustalenie modelu efektywnej lekcji
4. Efektywne techniki nauczania wypracowane z wykorzystaniem zasad Baraka Rosenschine’a w praktyce nauczycielskiej
- Sposoby codziennego powtarzania nauczonego materiału (powtarzanie informacji niezbędnych do automatycznego przywoływania przez uczniów w dalszej nauce oraz powtarzanie wiedzy i pojęć do nowej lekcji)
- Krótkie prezentacje z wieloma przykładami
- Strategia streszczania akapitu, czyli uczenie rozmienia czytanego tekstu
- Sposoby na zaangażowanie wszystkich uczniów w udzielanie odpowiedzi
- Szablony, modelowe rozpracowane rozwiązania zadań i rusztowania przy rozwiązywaniu zadań trudnych,
- Streszczanie, myślenie na głos i parafrazowanie, w zamian za pytania czy wszystko jasne?
5. Wnioski związane z procesami uczenia się – dotyczące wykorzystania zasad
- Wypracowanie własnych sposobów na zastosowanie zasad skutecznego nauczania na lekcjach
Zamów szkolenie

Formularz
