fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Aktualności

Solidarni z Ukrainą – bezpłatne szkolenia i materiały dla szkół, przedszkoli i placówek oświatowych

10 marca 2022
Zespół A-Z

Trwający kryzys postawił w stan najwyższej gotowości wiele obszarów funkcjonowania państwa, w tym oczywiście oświatę. Dlatego razem z naszymi wykładowcami przygotowaliśmy kompendium wiedzy i materiałów, które pomogą szkołom, przedszkolom czy placówkom oświatowym zorganizować pracę w najbliższym czasie. Dokumenty, dostępne do pobrania w linkach, będą na bieżąco aktualizowane, w miarę pojawiających się zmian w przepisach prawa.


 

Uczeń z Ukrainy – zasady oceniania i zmiany w statucie szkoły

 

Każdego dnia coraz więcej uczniów z Ukrainy zgłasza się do szkół i rozpoczyna naukę, zarówno w oddziałach przygotowawczych, jak i razem z dziećmi polskimi. W sprawie obu tych wariantów otrzymujemy wiele pytań, dotyczących organizacji pracy, dostępnych form udzielania pomocy, oceniania, czy wreszcie konieczności zmian w statucie szkoły. Zapraszamy na bezpłatne szkolenie, które będzie transmitowane na portalu YouTube:

 

OBEJRZYJ SPOTKANIE

POBIERZ MATERIAŁY

 

Prowadząca: Marzena Siejewicz – edukatorka, absolwentka ministerialnego kursu kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalna trenerka, ekspertka w zakresie ewaluacji, członkini zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalistka w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspertka w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultantka ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły  oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletnia doradczyni metodyczna.


Jak wspierać uczniów pochodzenia ukraińskiego
i rozmawiać w szkole/placówce oświatowej o wojnie?

 

Zapis spotkania, które poprowadziła Dorota Zawadzka. W jego trakcie zostały poruszone pilne w aktualnej sytuacji zagadnienia – w jaki sposób szkoła lub placówka oświatowa mogą pomóc swoim uczniom, czy podopiecznym, w poradzeniu sobie w tym trudnym czasie? Jaka może być ich kondycja emocjonalna? Jak rozmawiać o wojnie? Jak stworzyć środowisko sprzyjające stabilizacji i zapewniające poczucie bezpieczeństwa? Materiały zostały przetłumaczone na język ukraiński, za co gorąco dziękujemy pedagog szkolnej Pani Tani Tymoshuk.

 

OBEJRZYJ SPOTKANIE

POBIERZ MATERIAŁY (WERSJA POLSKA I UKRAIŃSKA)

 

Prowadząca: Dorota Zawadzka – absolwentka psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła podyplomowe studia z literatury dla dzieci i młodzieży na Uniwersytecie Warszawskim oraz z psychodietetykę na SWPS. Wykładowczyni w katedrze psychologii rozwoju, a następnie psychologii wychowawczej na UW i w SPWS (w latach 1990-2008). Autorka poradników dla rodziców, w tym nagrodzonego nagrodą Teofrasta w 2010 „Moje Dziecko t. II – Jak mądrze kochać i wychowywać dziecko w wieku szkolnym”. Autorka, współautorka i prowadząca poradnikowych programów telewizyjnych dla rodziców. Czynnie wspierała kampanie społeczne „Bicie jest głupie”, „Kocham nie biję” „Kocham reaguję”. Od 2000 roku współpracuje z Komitetem Ochrony Praw Dziecka. Ambasadorka akcji Cała Polska czyta dzieciom. W latach 2010-2018 roku społeczny doradca Rzecznika Praw Dziecka. Kawaler Orderu Uśmiechu i członkini Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu. Prowadzi wykłady, warsztaty oraz szkolenia dla wielu grup zawodowych (m. in. nauczycieli, lekarzy, pracowników socjalnych).


 

Zasady przyjmowania dzieci z Ukrainy do polskich szkół i przedszkoli informacje dla rodziców

 

Do której szkoły należy się zgłosić ? Jakie dokumenty są niezbędne? Na jakie wsparcie mogą liczyć uczniowie nieznający języka polskiego?

To pytania rodziców, z którymi od ubiegłego tygodnia spotykamy się coraz częściej. Po pierwszych, trudnych chwilach, poświęconych na wyciszenie emocji i odzyskanie przynajmniej częściowego poczucia bezpieczeństwa, przyszedł czas na zapewnienie dzieciom dostępu do edukacji. Wymaga to znajomości zasad i procedur, obowiązujących w polskich szkołach i przedszkolach. Dlatego przygotowaliśmy mini-poradnik, przetłumaczony również na język ukraiński (tutaj składamy szczególne podziękowania Pani dr Oldze Tkachenko z Instytutu Slawistyki PAN, która podjęła się przekładu).

 

POBIERZ PORADNIK – WERSJA POLSKA I UKRAIŃSKA


 

Cudzoziemski uczeń i nauczyciel

w publicznym przedszkolu, szkole i placówce oświatowej

 

W jaki sposób zorganizować przyjęcie do szkoły uczniów z Ukrainy oraz czy można zatrudniać ukraińskich nauczycieli, a jeśli tak, to na jakich zasadach – to pytania, które otrzymujemy bardzo często. Dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć szkoły, aby dyrektorzy mogli skupić się wyłącznie na rzeczywistych potrzebach i bieżących działaniach, mając do dyspozycji wzory dokumentów i procedur, gotowych do szybkiego zastosowania.

 

OBEJRZYJ SZKOLENIE

POBIERZ MATERIAŁY I WZORY DOKUMENTÓW

 

Prowadzące:

Dorota Pierzyńska – trenerka z wieloletnim doświadczeniem zawodowym – praca na szczeblu administracji oświatowej. Współtwórczyni i dyrektorka jednego z pierwszych Centrum Usług Wspólnych. Prowadziła również wykłady w Wyższej Szkole Pedagogiki i Administracji w Poznaniu na kierunku Zarządzanie oświatą. Wykwalifikowana wnioskodawczyni i koordynatorka projektów unijnych. Cały czas doskonali swój warsztat pracy. Prowadzi szkolenia, kursy i doradztwo m.in. z zakresu ruchu kadrowego, godzin ponadwymiarowych, arkuszy organizacyjnych, subwencji oświatowej oraz PPK.

Liliana Zientecka – trenerka, legitymująca się uprawnieniami do prowadzenia szkoleń dla dorosłych (Edukator Nr MEN 1012E/888/2001), posiada wieloletnie doświadczenie zawodowym na wszystkich szczeblach administracji oświatowej (dyrektor szkoły, wizytator, pracownik administracji samorządowej). Autorka wielu publikacji i projektów szkoleniowych z zakresu prawa oświatowego i budowania kultury skutecznego zarządzania oświatą. Specjalizuje się w trzech obszarach tematycznych: implikacja nowego prawa oświatowego, finansowanie zadań oświatowych i budowanie lokalnych systemów wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W październiku 2017 r. powołana przez Ministra Edukacji Narodowej w skład Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.