Jak oceniać zachowanie uczniów? Zasady, kryteria i zapisy w statucie szkoły
Ocenianie zachowania uczniów wzbudza wiele kontrowersji. Jedni uważają, że jest niepotrzebne i niesprawiedliwe. Zdaniem innych gwarantuje ono ład i porządek w szkole. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wskazują na trudności w interpretacji kryteriów oceny zachowania, które powinny być jasne, konkretne i odpowiednio dopasowane do poziomu wiekowego i rozwoju uczniów. Istotnym jest też elastyczne podejście w ocenianiu zachowania, uwzględniające indywidualne potrzeby i możliwości uczniów. Często ten ostatni aspekt jest źle interpretowany i powoduje wiele nieporozumień i frustracji zarówno u uczniów, rodziców, jak i samych nauczycieli.
Proponowane szkolenie adresowane jest do dyrektorów, którzy chcą, by ocenianie zachowania w ich szkole, było narzędziem wychowawczym wspierającym i rozwijającym potencjał każdego ucznia.
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
Program szkolenia:
1. Ocena zachowania w szkole – uzasadnienie w świetle prawa oświatowego
- Obszary oceny zachowania – zapisy w dokumentach
- Kryteria oceniania zachowania – zapisy w dokumentach
2. Ocenianie zachowania uczniów jako narzędzie wychowawcze
- Zachowania pożądane i niepożądane w szkole
- Rozpoznawanie i rozumienie różnych zachowań uczniów
- Jak zaangażować uczniów w proces oceniania zachowania – samoocena i ocena koleżeńska – przykłady, analiza przypadku
3. Tworzenie systemów oceny zachowania
- Tworzenie klarownych i spójnych zasad i norm zachowania w szkole – przykłady dobrych praktyk
- Rezygnacja z systemu punktowego – uzasadnienie
4. Co zamiast punktów? Propozycja systemu ocenienia sprzyjającego rozwojowi uczniów
- Przedstawienie systemu oceniana opartego na wykorzystaniu nagród i wzmocnień pozytywnych
- Wspólne wartości i normy zachowania w środowisku edukacyjnym
- Wykorzystanie informacji zwrotnej
5. Rozwiązywanie problematycznych zachowań uczniów w kontekście oceniania
- Identyfikacja i analiza przyczyn trudnego zachowania uczniów w środowisku szkolnym
- Strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniów, w tym podejście prewencyjne i interwencyjne
6. Kryteria oceniania zachowania w różnych kontekstach
- Kryteria dla różnych grup wiekowych i etapów edukacyjnych
- Dostosowanie kryteriów do specyfiki szkoły
- Znaczenie jasnych i spójnych kryteriów dla uczniów, nauczycieli i rodziców
7. Kluczowe obszary kryteriów oceniania zachowania
- Przykłady kluczowych obszarów – szacunek, współpraca, punktualność itp.
- Wskazówki, jak opisać poziomy zachowania na poszczególne oceny
- Implementacja kryteriów i konsekwencje oceniania zachowania
- Wprowadzenie kryteriów do codziennego życia szkoły
- Przykłady konsekwencji za zachowanie zgodne i niezgodne z kryteriami
8. Ocena zachowania w statucie szkoły
- Przykładowe zapisy w statucie szkoły, uwzględniające zmianę sytemu punktowego na system opisowo-wzmacniający
9. Praktyczne ćwiczenia i studia przypadków
- Analiza rzeczywistych przypadków oceniania zachowania w szkole
- Odpowiedzi na pytania uczestników, dyskusja
WAŻNE INFORMACJE:
- Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
- Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
- Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
- Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura
Prowadzący: Beata Szynalska-Skarżyńska
Psycholożka, nauczycielka, edukatorka, ekspertka edukacji. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu edukacji seksualnej, następnie studia podyplomowe z poradnictwa rodzinnego. W roku 1989 wzięła udział w tworzeniu eksperymentalnej, pierwszej szkoły integracyjnej w Polsce. Przez wiele lat pracowała w szkolnictwie specjalnym oraz w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym (1994-2002), gdzie pełniła funkcje doradcy metodycznego. Od 2005 roku czynnie współpracuje z fundacjami „Niezwykłe dzieci”, „Vademecum”, które wspierają dzieci i dorosłych z Zespołem Aspergera, autyzmem, depresją i innymi zaburzeniami. Realizowała liczne projekty i innowacje pedagogiczne, m.in. Debaty szkolne, Przedsiębiorczość, czy Zespół młodzieżowych doradców.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
